zaterdag 6 december 2003
Meer vitaminen, meer griep
left  
De herfst is begonnen dus we krijgen griep. Via internet wordt bijgehouden hoe de epidemie zich ontwikkelt. Interessanter om te weten is wat je kunt doen om griep te voorkomen. Je handen wassen bijvoorbeeld, en – eigenaardiger – niet teveel vitaminen slikken. (Foto elektronenmicroscoop van RNA Influenza pneumonia, University of Florida)



Griep is een besmettelijke virusziekte die je kunt oplopen als je afweer laag is. Dat is vaak het geval in de herfst als het weer omslaat maar je lichaam nog niet gewend is aan de kou. Vaak kleden mensen zich in die overgangsweken niet warm genoeg. En dan is het raak, vooral in dichtbevolkte gebieden waar het virus makkelijk overslaat van mens tot mens. Hoe snel dat gebeurt kun je volgen op de site van de nationale griepmeting.

Op deze site is ook te lezen hoe je kunt voorkomen dat je griep krijgt, of dat je verkouden wordt. Een tip is om je handen te wassen. Uit een Amerikaanse onderzoek van een paar jaar gelden is gebleken dat handen de voornaamste besmettingsbron zijn voor het griepvirus. Jonge Amerikaanse soldaten deden mee aan het onderzoek door vijf keer per dag hun handen te wassen. Na verloop van tijd daalde bij hen het aantal luchtweginfecties met bijna de helft.

Een nieuwe tip om griep buiten de deur te houden werd deze week bekend, door een studie van de universiteit in Wageningen. Onderzoekster Judith Graat ontdekte dat het eten van teveel vitaminen de weerstand van ons lichaam tegen vreemde virussen juist verlaagt. In tegenstelling tot wat voedingsbedrijven ons willen laten geloven – hoe meer vitaminen hoe beter – helpt alleen de consumptie van een bescheiden hoeveelheid extra vitaminen onze weerstand sterk te houden.

Mandarijnen
Graat onderzocht of vitaminepreparaten de kans op het krijgen van griep verkleint. Daarvoor gaf ze bijna zevenhonderd gezonde ouderen vijftien maanden lang elke dag tweehonderd milligram van alleen een placebo, een laaggedoseerde multivitamine, een capsule met vitamine E of allebei de preparaten. Het bleek dat proefpersonen die alleen vitamine E hadden gekregen meer kans hadden om ziek te worden dan de mensen die de vitamine niet kregen. Ze waren daarbij langer ziek, en langer in bed met vaker koorts en meer symptomen. Het effect van de multivitamine op de kans om ziek te worden was nihil.

Hoogleraar toxicologie Ivonne Rietjens is niet verrast door de onderzoeksuitkomsten. Een gezonde stof kan in grote hoeveelheden ongezond worden, zegt Rietjens in de Wageningse Universiteitskrant. ‘Vitamine E in lage concentraties beschermt tegen agressieve verbindingen. In hoge doseringen kan de vitamine juist veranderen in een agressieve stof.’ Een andere verklaring is dat vitamine E het immuunsysteem in de weg zit omdat het als antioxidant ook goede ziekteopruimers neutraliseert.

Graat onderzocht ook of de manier van leven van de ouderen van invloed was op de onderzoeksresultaten. Ze ontdekte dat het drinken van alcohol dertig procent meer kans geeft om griep te krijgen. Dat was niet verrassend. Het is al langer bekend dat alcohol vitaminen afbreekt, ook die kleine beetjes die je wel hard nodig hebt. Dus wie vijf keer per dag z’n handen wast, geen mandarijnen eet en de alcohol laat staan, maakt de grootste kans Kerst gezond door te komen. Of het erg gezellig wordt, is de vraag.
MvK


3:08:50 PM  #